Ya Allah..sesungguhnya padaMu aku berserah..

'Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan..kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya'...

Friday, July 13, 2012

Onde-Onde Labu

Assalamualaikum..brtemu skli lgi..hri ni pun agak sibuk jgk..ptg nati nk ke Bangi plak..onde-onde labu atau buah melaka ni juadah berbuka ptg khmis yg lepas..sbnarnya xplan langsung nk buat onde-onde ni..asalnya buat koci labu..pastu ada lebih doh koci tu simpan la dlm peti..esk fkir2 nk buat apa dgn doh ni..nk buang sayang..lalu diproses jdi onde-onde ni la plak..tpi nasib koci labu jgk yg malang..anak dh terdelete gmbarnya dri kamera..dia ingat dh transfer..huhuu..suasana Ramadhan dah mula trasa ye..bahang raya pun dh smpai..klu p pasaraya tu dh penuh dgn ketupat dan sbgainya..cpat snguh msa berlalu..nk jmpa Ramadhan lgi..smga kita smua dikurniakan kesihatan yg baik dan dipanjangkan umur agar dpt mengerjakan ibadat puasa tahun ni dengan sempurna..Insyaallah..dan terima kasih jgk pda pengunjung yg masih setia dan sudi singgah ke ilham dapur ni..setiap kunjungan amat maz hargai...

xsangka anak2 pun suka la plak onde-onde labu ni..

Onde-Onde Labu by ilhamdapur.blogspot.com
Bahan-bahan

  • 300g labu kuning
  • tepung pulut secukupnya
  • nisen/gula melaka secukupnya - dipotong kecil
  • kelapa parut secukupnya - gaul dengan garam secukup rasa
  • 3 helai daun pandan - dicarik dan simpulkan

Cara

1. Kupas kulit labu dan rebus dengan sedikit garam sehingga lembut, kemudian keluarkan air rebusan dan lecek lumat. Sejukkan dulu.

2. Bila labu dah sejuk, dalam periuk didihkan air bersama daun pandan.

3. Dalam bekas yang sesuai satukan labu dan tepung pulut (tepung ni masukkan sikit-sikit) dan uli hingga jadi doh yang lembut dan tidak melekat ditangan.

4. Amik doh dan leperkan kemudian letak 1 potong nisen/gula melaka dan tutup kemas. Masukkan dalam air yang telah mendidih dan tunggu hingga bebola tadi timbul. Kemudian boleh la diangkat dan masukkan dalam kelapa tadi. Golek-golek agar kelapa bersalut seluruhnya. Buat sampai habis. Siap...

bgi maz lgi sedap dan lebih lembut dri onde-onde biasa yg hanya guna tepung pulut je..

7 comments:

  1. mulat2 yang chumel..buat untuk bukak posa pun sedap nih..

    ReplyDelete
  2. Salam rinduuuuu kak maz cayang...wah sy xpernh mkn apalagi buat onde2/buah melaka versi labu kak,klo keledek tuh besalah,mesti lagi sedap sbb lemak2 labu manis tuh kan,adoiii bulan posa nnti leh ler try..suka wat buah melaka time bulan posa..

    ReplyDelete
  3. aslmkum maz.. apa kbr.. cam lama tak meninggalkan jejak kt sni.. huu.. mcm sibuk sgt gitew... ada onde2 labu pulak ni.. slalu guna tpg pulut jer.. msti sedap dgn rasa labu..

    ReplyDelete
  4. salam dek maz..lama tak bersapa...wah enaknya tak pernah buat dan makan lagi...1 masa kak ilah akan try buat...semoga kita semua sihat dan dpt mengerjakan lagi ibadah puasa nanti..aminnn

    ReplyDelete
  5. Salam Maz

    aduhhhhh Maz...kebetulan ada setengah biji labu dalam my fridge..ingat nak buat apam..tapi dah nampak Maz buat onde2 labu..ingin plak nak try...thanks for sharing maz... :)

    ReplyDelete
  6. Assalam maz cayang,
    wah ada onde2 labu akak dah lama tak buat ni..selalunya bulan puasa akak buat..heheh cantik warna kuning onde2 ni ya maz..

    ReplyDelete
  7. salam maz..terasa2 pulak kt tekak nie onde2 tu..ada stock labu kt rumah nie..klu rajin nk buat jgk la..:)

    ReplyDelete